RAF - Flying Jackets and Trousers
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Thermally Insulated Flying Suit
Irvin Jacket

The "Irvin" jacket was the only sheepskin flying jacket to be issued to Royal Air force aircrews during World War 2.
It was originally designed by the parachute pioneer Leslie Leroy Irvin. Approved by the Air Ministry, its production was contracted out to many manufacturers which explains the slight variations of design and colour. The first examples went into production in 1931 and were manufactured with a undivided one-piece body panels requiring only the minimum of necessary seams. Although this facilitated easier assembly, it consumed much greater quantities of material.
With the coming of war and the demand for greater quantities of jackets, a more economic method of manufacture had to be devised. It was decided that the earlier pattern should be divided into smaller panels, thus saving material, but which resulted in the consequential increase in the number of seams. However, as the war escalated, demand further increased putting manufacturers under increasing pressure to produce the garment even more economically. So, the already divided body panels, were further sub-divided into even more panels. This, together with newly recruited unskilled labour, achieved the aim but to the detriment of the quality of the garment.
By the 1950's the Irvin jacket had been phased out by the Royal Air Force.

Le "Irvin" fut le seul blouson de vol en peau de mouton utilisé par les équipages de la Royal Air Force pendant la Deuxième Guerre Mondiale.
A l'origine, il fut conçu par Leslie Leroy Irvin, un pionnier du parachutisme. Approuvé par le ministère de l'air, sa production fut confié à plusieurs manufacturiers ce qui explique cette très grande variété de dessins et de couleurs dans les blousons. Les premiers exemplaires furent produits en 1931. Ils étaient découpés dans une seule pièce de cuir ce qui nécessitait un minimum de coutures mais utilisait une très grande quantité de cuir.
Avec l'arrivée de la guerre, la demande devint plus forte et une méthode de fabrication plus économique dut être employée. Le patron original fut divisé en plusieurs pièces ce qui permit d'économiser du cuir mais en augmentant le nombre de coutures.
Plus la guerre avançait, plus le nombre de pièces intervenant dans la fabrication du blouson était importante. L'embauche d'un personnel non qualifié permit de tenir les objectifs de production mais au détriment de la qualité.
La RAF abandonnera le blouson Irvin dans les années 50.

22C/317
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- IRVIN AIR CHUTE Ltd. (Letchworth, Herts)  

Irvin Trousers 22C/325
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- IRVIN AIR CHUTE Ltd. (Letchworth, Herts)
- WAREINGS
1941
RAF - Suits
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Suit, Flying, Sidcot

Combinaison de grand froid portée sous la tenue de vol par les équipages des bombardiers.

22C/854

3    
  Suit, Flying, Electrically Heated

Taylor buoyancy suit issued to air gunners.

22C/739

Small
Meduim
Large
  1942


Suit, Flying, Battledress
Suits, Aircrew, Blouse
War, Service Dress, Blouse

Suits aircrew were manufactured specifically for the use of operational aircrews being a fuller cut to accomodate undergarments. The wool battledress blouse have two chest pockets with triple-scalloped pocket flaps, a long waist belt secured by a roller-type buckle, wrist cuffs which can be unbuttoned and button and metal hooks at throat closure. All buttons are in plastic and hidden except shoulder strap buttons.
BD blouses became general issue to all RAF personnel in 1943 and it was retitled War Service Dress. Single sergeants stripes on the right sleeve was very common. Sleeve rank was often only worn on one sleeve making removal easier if shot down and captured.

Ces tenues en laine étaient spécialement conçues pour les pilotes et les équipages en opération. Le blouson possède deux poches sur la poitrine avec des rabats à triple pointes, une ceinture avec boucle cousue à la taille, des boutons aux manches et des crochets en métal au niveau du cou. A noter que tous les boutons sont en plastique et ne sont voient plus une fois boutonnés à l'exception des boutons des épaulettes.
Ces tenues de vol seront portées par les pilotes et équipages de bombardier dès 1940. A partir de fin 1943, elle seront généralisées à l'ensemble du personnel de la RAF sous la dénomination Service Dress, War en remplacement du Service Dress, OA.
Sur les blousons des sergents, il est fréquent de voir un seul grade cousu sur la manche. Ceci permettait de faire disparaître rapidement tous signes d'identification si le pilote venait à être capturé.

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- THE REGO CLOTHERS IND.
- CWS Ltd.
- M.& N. HORNE Ltd.
- L. HARRIS Ltd.
- HART & LEVY Ltd.
- SINDALL BROS & Co. Ltd.
- JOHN HAMMOND Ltd.
- B. SIMON & SONS Ltd.
- JOSEPH MAY & SONS Ltd.
(Leeds)
- HOLLINGTON Bros. LtS.
- MUMBY & SON Ltd.
- AKETT Ltd.
- BEN WILLIAMS & Co.
1943
1943
1942,1945
1944,1945
 
1945
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1941
1945
1943


Suits, Aircrew, Trousers
War Trousers

Trousers with small flap thigh pocket, button fly and buttons and flap at ankle to assist when tucking into a flying boot.

Les pantalon de vol été pourvu d'une poche à pansement sur la cuisse gauche fermant à l'aide d'un bouton et de pattes de serrage en bas des jambes qui permettaient de les enfiler dans les bottes de vol.

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- SILBERTON & SONS Ltd.
- W.M. TEMPLETON & SONS
- VERNER & BAXTER Ldt.
- BOULT BROS. Ltd.
- S. SCHNEIDER & SON Ltd.
- M.&N. HORNE Ltd.
- MONTAGUE BURTON Ltd. Leeds.
1944
1943
 
1943
1944
1943
1943
RAF - Uniforms
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Jacket, Blue-Grey, W.O.

Grey wool 4-pocket tunic with waist belt and gilt metal buttons with a crown over eagle design.

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- G. GLANFIELD & SON Ltd.
- C. WILLIAMS & Co. Ltd.
1944
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  Trousers, Blue-Grey, W.O.   4
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- D. JOSEPH & SONS Ltd. 1944
Jackets, Airman

Grey wool 4-pocket tunic with gilt metal buttons with a crown over eagle design.

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- BENJAMIN SIMON & SONS. Ltd. (Leeds) 1943,1944

Jackets, Airmen, Simplified

Grey wool 4-pocket tunic with gilt metal buttons with a crown over eagle design.

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- TODD & Co. Ltd. (Bristol)
- MONTAGUE BURTON Ltd. (Leeds)
1940
1942
Jacket, O.A.

Grey wool 4-pocket tunic with waist belt and gilt metal buttons with a crown over eagle design. Service dress appeared in 1936 and were issued for Other Airman (Leading Aircraftman, Caporal, Sergeant, Flight Sergeant and Warrant Officer).

Veste en laine munie de 4 poches, une ceinture, introduite en 1936 et portée par les hommes du rang.

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- B. BLOOM Ltd. 1945
Trousers, Blue Grey O.A.   4
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- TOWN TAILORS Ltd. 1941
  Shirt, O.A. 22B/333  14-1/2
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Frock, White, Aircrew 22G/63   - WARTON 1940
RAF - Footwear
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Flying Boots, 1939 Pattern

Black leather shoe section with canvas uppers with black leather seam running up the rear. Cut out V at front top with a black leather half strap. Sheepskin lined.

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Flying Boots, 1940 Pattern

 

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Flying Boots, 1941 Pattern

 

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Flying Boots, Escape Type, 1943 Pattern

This flight boots were specially designed to help the escape of downed aircrew. In occupied territory the tops of the boots could be cut off thus creating a pair of civilian shoes. A knife was incorporated in the right-hand boot to make the alteration.

Ces bottes de vol étaient conçues de manière à prendre l'apparence de chaussures de ville lorsque le pilote se trouvait en territoire ennemi. Un couteau caché dans la botte droite permettait d'en découper la tige.

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Boot, Flying, Electrically Heated, Type D, 12 Volts 22C/183 (Left)
22C/184 (Right)
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- SIEBE GORMAN & Co. Ldt.  
  Stockings, White or "sea boot socks"        
RAF - Gloves
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Gloves, Flying, 1933 Pattern   8
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  1939


Gloves, Flying, 1941 Pattern 22C/763 8
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Gloves, Flying, Type D, 1943 Pattern

22C/715

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  Gloves, Flying, Electrically Heated, Type B, 12 Volt 22C/105 8
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- DOWSING Co. Ldt.  
RAF - Insigna
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RAF, Cap Badge Insigna        
RAF, Stripes, Sergeant        

RAF, Crowns, Flight Sergeant        

RAF, Pathfinder Badge      J.R. GAUNT & SON Ltd.